2011.02.27. 22:50

Az index etanol fórumát olvasgatva feltűnt, hogy az egyik kolléga nem kicsit szidja XY átalakítót, mert olyan brutális túlfogyasztása lett autójának, hogy azt már nem annyira öröm nézni. A kolléga azt is hozzátette, hogy mindig egy bizonyos kúton tankolt. Utánanéztem, egyelőre nem érkezett egyetlen szavazat sem erre a kútra az e85kutak oldalon. Hmm... Akkor vagy az van, hogy...

1. lehetőség:
A kolléga által használt átalakító tényleg egy kalap kaki, amit nehezen hiszek, hiszen az egyik legnagyobb magyar gyártóról van szó, és rajta kívül nagyon sokan elégedetten használják a kütyüt - nem fogom leírni, pontosan melyikről van szó

2. opció:
A kolléga autója brutális túlfogyasztással reagál a hidegre, mert pl rövid távokon használja. Ez simán lehet, és nincs is benne semmi különös. Rövid távokon járva bizony nem feltétlenül éri meg E85-öt használni.

3. változat:
A kút a ludas, azaz az itt árult etanol nem megfelelő minőségű. Sajnos tapasztaltam már személyesen is ilyet.

 

Az első esetet kizárhatjuk, a másodikról sajnos nincs információnk, nézzük tehát a harmadik opciót. A kutat alaposabban szemügyre véve Budapest egyik legolcsóbb E85 kútjáról van szó, ami már alapból is megerősíti a gyanút, főleg ha hozzáteszem, hogy kedvenc Taszi bácsimnál 11 Ft-tal olcsóbb literenként (Agipnál kb 20-szal...). No de álljunk pozitívan a dologhoz: Miért ne lehetne ennyivel olcsóbb? Próba cseresznye. A közelben volt dolgom... vagy hát "csak" 10km kitérőbe telt elmennem a kútra. Jól kiszámoltam, hogy igen, ilyen árak mellett bőven megéri elmennem megtennem azt a kitérőt a kútig. (Konkrétan ezzel a vadi új kalkulátorral számoltam - ez itt a reklám helye, és igen, én csináltam :P)

Szóval irány a kút. Jártam már ilyen "márkájú" kútnál még a benzines korszakomban - de fura ezt leírni... és milyen régen volt :) Akkor is olcsók voltak már, így mielőtt először befutottam hozzájuk kicsit utánuk olvastam. A pletykák szerint azért tudnak feltűnően olcsók lenni, mert egyszerűen nem költenek semmire az üzemanyag beszerzésen és a munkabéreken kívül. Ez onnan látszik, hogy a benzin korszakos kedvenc kutam egy gyártelep közepén található, egyetlen konténerbódéból és két kútfejből áll. Itt egyébként sok-sok hónapon keresztül gond nélkül tankoltam, csak pl ablakot mosni már nem tudtam... sem csokit venni, sem kereket fújni, sem porszívózni, sem semmit. Csak tankolás. Ennyi. A kutat amúgy viccesen csupán egy egészen kicsit hót béna tábla hirdeti a szomszéd főút mellett... de valamit valamiért.

No de ennyit a benzin korszakos kutamról, vissza az olcsó E85 lelőhelyhez. Nos ez már egészen fejlett. Van szép kis shop, van levegő, sok kútoszlop, stb.

Kísérlet indul. Beálltam, tankoltam, örömtelien keveset fizettem. Eljöttem. Azóta mindössze kb 100km-t vezettem városi környezetben, de azt kell mondjam az ég világon semmi különbséget nem érzek.

Csak halkan jegyzem meg, hogy mintha, de csak mintha jobban húzna a gép, de ez már tényleg csak a helyi sámánok meg az én kis pszichém összejátszása lehet a némiképp jobbra fordult időjárással :)

Folyt köv...

Címkék: fogyasztás kalkulátor benzinkút költség etanol bioetanol e85

 2011.02.26. 18:29

Komolyan mondom, lassan nyitok egy blogot "kalandjaim a használtautó piacon" címmel

Ezen a hétvégén nekiálltam megvizslatni a japo jelölteket.
Egyik tanult kollégám szerint, érdemes megnézni mindenből a legfosabbat, hogy tudjon mihez viszonyítani az ember :)
Ma gondoltam megnézek egy feltűnően olcsó, és egy drágább és újabb Avensist.

A feltűnően olcsó esetében azt kell mondjam egészen pozitívan csalódtam. Nem azt mondom, nem venném meg azt az autót, de igazából műszakilag egészen rendben volt. Valószínűleg törve volt az eleje, hogy mennyire, arról nem tudok nyilatkozni, de volt 1-2 újrafényezésre utaló jel, meg nem pontos illesztési hézag. A féktárcsák rendben, vadi zsír gumik - persze kormoran :) - cserébe kemény kuplung és kopott váltó. Nem kinyalt, őszinte, enyhén poros motortér, olajgőz nélkül, kulturált motorhang.
Egyáltalán nem az a széthajtott fos, mint amire ennyiért számítottam (1M).

A következő versenyzőt csak véletlenül és csak kívülről csodáltuk meg. Az eredetileg kiszemelt példányt kerestük, de nem hogy az autót, még a kereskedést sem találtuk :) TomTom Csepelen nincs a helyzet magaslatán, főleg az ipari területek környékén. Szóval egy másik kereskedésben futottunk bele, egy nagyon szép külsővel, de annál kisebb motorral rendelkező példányba. Itt azért látszott a különbség a belső tér megkíméltségén, még bekukucskálva is az előzőhöz képest, de sajnos szerintem 110 paci 1200+ kg mellé elenyésző forgatónyomatékkal társítva, döntően autópályára bizony kevés.

Ezután megtaláltuk az eredetileg keresett járgányt, de sajnos annyian voltak a kereskedésben - naná, napsütéses szombat délután - hogy nem sikerült kinyittatnunk az autót, csak kívülről vizslathattuk meg. Itt egészen egyértelmű, hogy a bal eleje sérült, látszólag csak enyhén. Bővebb információ, valamikor a héten.

Ma esti második majdnem-megtekintett gépünk, egy naggyon-nagyon megkímélt, első gazdás, ámde közel 280-at futott Accord az ezredfordulóról. Fényképeken piszok szép, de nem Budapesti. Ez mondjuk nem tántorított el, viszont épp mikor indítottam a motort, hívott a tulaj, hogy mégsem jó a ma este, cserébe jövő héten jön föl Pestre, megnézhetem az autót.

Az utolsó egy "kitűnő" állapotú Accord a szomszéd kerületből. Hátőő, kitűnő helyett maradjunk a "normál" állapotnál... vagy alatta. Karosszéria szép, ép, de pl a tükrök szigszalaggal (!) lefixálva, nem behajthatók. Az ok ismeretlen. Check engine folyamatosan világít... 2 éve... hátőőő. Motortér pontosan ott olajgőzös, ahol Tütü volt :) Vicces volt ráismerni a dologra. A megoldás egyébként egy egyszerű szelepfedél-tömítés csere, ami kevesebb, mint 10k, de akkor is, ezt ne nevezzük már kitűnő állapotnak. Pláne a check engine leddel, amiről a tulaj szerint a szervizesek sem tudják mitől világít - mi az, hogy nem tudják, hibakód? A kuplung pontosan azt a nyiszogást hallatja, ami a meghalni készülő munkahenger hangja, én már csak tudom, emlékszünk még a Hungáriás posztra? :)

Összegzésül azt tudom mondani, hogy bár a japók között is akad nem túl jó állapotú, de a jelenlegi piaci helyzet az, hogy még az ilyenek is magasan jobbak, mint német társaik.

Sajnos ez van. Tovább várunk.

 

A kép clix keze munkáját dícséri.

Címkék: offtopic

 2011.02.25. 16:42

A tegnapi német fosparádé hatására, gondoltam körülnézek ismét japán körökben. Az egyik ilyen a 2001-2005-ös civic, abból is a gömbölyű 3 vagy 5 ajtós. Hétvégén megnézek egyet, de így elsőre túlságosan is városi kisautó benyomását kelti.

mai pozitív fordulat a 2. körben kizárt Avensis visszatéréss. Merthogy nem minden 2000 utáni faceliftes VVTi motor direkt befecskendezéses. Hoppá! Gyors check...

A keresgélés leges-legelső gondolata és hőse, az 1.8 VVTi visszatér! 
Hajszálra egyező tömeg/lóerő és tömeg/nyomaték adatok a mostani kocsival, - ami nekem elég - emellett autópályán ~7.5 liter 130-as tempó mellett, ha lehet hinni a népítéleteknek. Wikipedia, gugli, motorkód az e85 átalakító gyártónak, és lám, a válasz IGEN, az autó átalakítható etanolosra.

Jippiájjé!

Annak idején a E85-üzemképtelenség hite mellett az is hozzájárult az ötlet elvetéséhez, hogy a típusból egyszerűen nem létezett eladó példány. Nos, ha azt vesszük az eladó példányok száma megvégtelenszereződött, de még így is csak négy van belőlük :) Ebből viszont három olyan amit érdemes lehet megnézni.

Van azonban egy bökkenő. Ezek Toyoták. Mindegyik közel 200 000 km-t futott, így vétel után igencsak ajánlott legalább egy vezérlés csere, amit gyanítom, nem német tucatgolf árban mérnek. Körbekérdezünk.

Címkék: offtopic

 2011.02.24. 16:41

Ma ismét csalódtam egy jót, illetve szembesültem a szép magyar használtautó-piaci valósággal. Egy Leont és egy Passatot néztem meg, mindkettő szép állapotúnak hirdetett, mindkettő garanciális, és persze mindkettő megcélzott 1.8T motorral.

Az első versenyző a Leon:

Kívülről egészen jól néz ki, de nini, mi ez a kis turbónyomásmérő itt a műszerfalon? Hát az bizony a nagyon nem gyári turbóhoz tartozik, ami azért király, mert a gép megy mint a disznó a maga állítólagos 240 pacijával, és persze ilyen tények mellett, egészen biztosan nem taposták ki a lelkét... de.

A beltér kicsit kopottas, de közel 190 000 km után ez elfogadható. Az viszont gáz, hogy a kupplung ugyanúgy ultrakemény, mint a legelső Toledonál, amit megnéztem, azaz cserés. A tárcsák rendben vannak, a gumik is szépek. Motor indít, hangra rendben, de nini folyik az olaj a szűrő tövétől. Nem csöpög, folyik. Természetesen ezt kicserélik, mondá a kereskedő. Ez még ha azt nézem, lehet nem is olyan vészes dolog, simán lehet, hogy csak a szűrő tömítése engedett el és 1000 Ft-ból orvosolható... vagy nem. 

Kipufogó. Szép vastag cső végig, még nem a kretén kategóriába tartozó vég, és elég brutál - jó értelemben vett brutál - hang. No de valami kis sziszegés mintha lenne benne. És igen, a hátsó dob el van rohadva. Nem kicsit, nagyon. A dob előtt pedig kifúj.

Gari? Az van! 6 hónap. De mire? Hát motor, meg váltó... ennyi.

 

Következő páciensünk a Passat:

Kívül-belül egészen szép, de rommá kopott gumik vannak rajta, amiknél már csak a tárcsák kopottabbak. Komolyan olyan érzésem volt, hogy a következő fékezéskor átlyukadnak, annyira nincs már bennük anyag. Ha félbevágnánk, szabályos U profil lenne belőle. Vagy 3mm válla tuti volt.

Indításkor fura cincogás hallatszott vagy két percig, aztán elmúlt. Vezérlés csere... gondolta Stirlic. Némi olajgőz a motortérben, de mindegy, már tudtam hogy nem veszem meg.

Ó jajj, és mi az a brutális füst? Nem tudom, hogy sok nap hidegben állás után hogyan kellene beindulni egy 1.8T motornak, de azt elmondhatom, hogy a 280000-ret futott 18 éves Hondám kevesebb - sokkal kevesebb - füstöt ereget. Lehet nem 160000 az a 160000 amit az óra mutat? :S 

Még egy kis lengéscsillapító instant diagnosztika, manuális kézzel nyomkodós módszerrel... hááát, gyanús. Nem tetszős.

Gari? Oh, persze, 6 hónap! Mire? Motor meg váltó... Más semmi. Sőt, volt egy szép felsorolás a motor és a váltó részeiről, amik garisak, és ha jól emlékszem a turbó nem tartozott közéjük.

 

Napi ráadás versenyzőnk:

Állt még ugyanitt az udvaron egy A4 1.8T 1.3M-ért hirdetve. Már csak a vicc kedvéért is megnéztem. Gumik? Tárcsák? Olajfolt a kocsi alatt? Uggyan kérem, ennyiért? 

Viszont baromi kényelmes volt az ülése :)

 

Napi tanulság:

Kitűnő állapot? Gari? Lóf@sz!

Címkék: offtopic

 2011.02.23. 01:28

Eltelt több, mint egy év, mióta az első liter E85 lecsúszott Tütü torkán. Ez alatt elgurult vagy 18000 km, és azt kell mondjam semminemű etanolhoz köthető meghibásodás nem történt.

Persze, mivel Tütü decemberben töltötte be a 18-at, előfordultak hibák, de ezek mindegyike mechanikai, nagyrészt futóműhöz köhető dolog volt. Így, hacsak nem kötjük ide az etanol nyújtotta fergeteges plusz nyomatékot, amivel jól megterheltem a hajtásláncot, aligha írhatóak ezek az E85 számlájára.

Apropó plusz nyomaték. Még az elején haboztam kijelenteni, hogy léteznek azok a bizonyos extra newton-méterek. Magam is kételkedtem bennük, hiszen ha az ember akár csak egy króm kipufogóvéget ragaszt egy trabi seggére, már attól is azt érzi a kis pszichéje, hogy jobban megy a gép. Eleinte azt gondoltam az én kis lelkemmel is ez történik. Leírták, hogy jobban fog húzni a járgány, ha etanolt tankolok, hát naná hogy azt érzem, hogy jobban húz. Pedig nyútonék bizony ott vannak.

A hétvégén hosszú idő óta először adódott olyan alkalom, hogy egy hosszabb autópályás szakaszon csak ketten ültünk az autóban. Vasárnap délelőtt volt, sehol senki. Nyugis 130. Ekkor még nem is nagyon tűnt fel semmi. Inkább este, hazafelé a tömegben: 130-110-150-130 ahogy a forgalom és a helyzet megkívánta. Na itt éreztem újra, hogy a járgány igen lelkesen reagál a gázadásokra, és az emelkedős részeken is vígan tartja a megengedett maximumot.

Tudom, írtam már erről, csak mostanában valahogy vagy mindig hárman-négyen ültünk a kocsiban, tele csomagokkal, vagy rossz volt az idő, vagy helikopter hangok jöttek a futóműből... szóval jól esett megint érezni, hogy van ennek az etanol játéknak egy ilyen oldala is.

És az egy évnyi tanulság?

  • Nem, az E85 nem marja szét a csöveket, meg semmiféle gumialkatrészt. Nagyon sokan szajkózzák mindenféle, hogy de ők azt hallották. Pontosan: hallották, és nem tapasztalták.
  • Nem, az E85-től nem lesz gyengébb az autó, sőt
  • Nem, az E85 nem keni kevésbé a motort és koptatja rommá, mert akkor nem éreztem volna a fenti Newton-családot 18000 km használat után
  • Nem, az E85 nem égeti szét a motort. A szegény keverékkel járás, az égeti szét a motort. Ez általában akkor van, ha valaki égő check engine lámpával, jellemzően átalakító nélkül, 50%-os arány fölött próbálkozik etanollal.
  • Igen, idős autónál jó eséllyel eldugul az üzemanyagszűrő. A szűrnek az a dolga hogy elduguljon, ha sok a retek a rendszerben
  • Igen, a magyar jogrend határtalanul bölcs, így lehet az hogy ami nyugaton engedélyezett a gyártásnál, azt kis hazánkban nekünk kell megtennünk: keverjünk egy kis benzint az E85 mellé, főleg télen
  • Igen, télen sajnos még átalakítóval is érezhetően nehezebben indul az autó, mint benzinnel
  • Igen, sajnos vannak olyan kutak, ahol rossz minőségű etanolt árulnak, ugyanúgy, ahogy vannak olyan kutak, ahol rossz minőségű benzint árulnak
  • Igen, sajnos az etanol ára követi a benzinét
     
  • Igen, az E85 legális :) - még mindig van aki megkérdezi

Címkék: teljesítmény etanol bioetanol e85

süti beállítások módosítása