2011.03.24. 17:44

A Lotus előjött egy olyan fejlesztéssel, amit nem is igazán értek, hogy nem próbálták már meg korábban. Adottak ugye az elektromos autók, amik közül a legzsírabbak is maximum 100-200 km-t képesek megtenni egy töltéssel, és akkor igencsak tojásos gázpedállal közlekedtünk. A legkirályabb ilyen autó mostanság szerintem a Nissal Leaf. Ez az első olyan elektromos autó ami már normális méretű, jobban megy, mint egy hagyományos csiga és még értelmesen is néz ki. Városi környezetben ez verhetetlen. Még talán a nagyiig is kitart a szufla, ha nem száguldozunk, és a nagyi mondjuk 50 km-en belül lakik. Na jó legyen 100, de akkor 8 órát anyósékkal kell tölteni, mert bizony háztáji 16 amperről kb eddig tart egy töltés.

És mi van ha nagyi 200-300 km-re lakik? Esetleg egy másik országban? Az bizony szar ügy. Kiépített gyorstöltő hálózat egyelőre csak az egyesült királyságban van, ott viszont brutálisan fejlesztik, de ha tippelnem kellene, nálunk mikor lesz, valahova a 10 év és a soha közé saccolnám.

És itt jön amit a Lotus kifejlesztett. Egy icipici motor, generátorral egybeépítve, zéró mechanikai kapcsolatban az autó hajtásláncával, ami kizárólag az akksi töltésére hivatott. Miért is jó ez így? A motor generátorostul, mindenestül mindössze kb 50 kg. Sok? Milyen nehéz is egy hagyományos motor? A trabit meg a kispolákot leszámítva valahol 150 és 300 kg között. De hát ott van az elektromos autó hatalmas akksija. Naja, de ha itt ez a kis motor, akkor igazából nem kell annak olyan hatalmasnak lennie. Érezzük a zsírság faktort? Filózzunk még egy kicsit ezen a vonalon. Pesszimista feltevéssel azt mondhatnánk, hogy jól van, de ha csökkentjük az akksi méretét, csökken a tisztán elektromosan megtehető út hossza is. Ez igaz is, csakhogy cserébe egy olyan "range extender" áll rendelkezésre, ami ugyan benzinüzemű, mégis a fogyasztása töredéke egy "igazi" motornak. Hogy miért? Ez a motor állandó fordulaton üzemelhet, hiszen nincs mechanikai kapcsolat a kerekekkel, csakis akksit tölt, így pedig sokkal jobban ki lehet mérnökölni, hogy hogyan kell azt a motort úgy megépíteni, hogy mindig optimális közeli fordulaton dolgozhasson - jelen esetben 1500 és 3000 között. Ebből következik még a várható élettartam brutálissága is. Gondoljunk bele. Egy motor, ami csúcsra járatva sem pörög többet 3000-nél, és soha, de soha nincs gyilkos túráztatás, hirtelen visszaváltás, stb.

Örök élet, gazdaságos működés, kis tömeg és fizikai méret... mi kell még?
Megmondom: E85!

... dobpergés ... VAN E85! A Lotusnál erre is gondotak, ez az icipici erőforrás FlexFuel!

The engine architecture and engine management system are designed to offer flex-fuel capability to allow the engine to run on renewable alcohol fuels.

Címkék: teljesítmény etanol bioetanol e85

A bejegyzés trackback címe:

https://e85-project.blog.hu/api/trackback/id/tr352768598

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.