2012.03.21. 09:00

old_calculator.png

Az a fránya matek. Az tehet mindenről. Szögezzünk le valamit, rögtön az elején: az E85 nem benzin. Már sokadszor látom valamilyen formában kérdésként felmerülni, hogy az a bizonyos "85", az vajon az oktánszámra vonatkozik-e. Kezdő versenyzőként a 100, 98, 95 sorban a kútoszlopon a 85-ös szám valóban ilyen benyomást kelthet, de nem erről van szó. Az E85 durván elnagyolva 85% etanolból és 15% benzinből áll, innen a 85-ös szám. Oktánszáma igazából 105 körül van, tehát ebből a szempontból jobb, mint a legjobb V-Maxx-Power-Racing-Uzsgyi benzin, de - és ez itt egy nagy DE - egyéb tulajdonságai miatt nem használható "csak úgy" benzin helyett. Leginkább azért, mert egészen egyszerűen több kell belőle. Nem kicsivel, sokkal.

Mindenféle fizikai tulajdonságok alapján jól kiszámolták akik értenek ehhez, hogy elméletileg 34%-kal kell több belőle. Hoppá! Most akkor nézzük meg mennyi a benzin... nézzük meg mennyi az E85... az hány százalék? Szerencsére ennyire nem rossz a helyzet, gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy 34%-nyi plusz szinte soha nem kell, motortípustól, átalakítótól és egy sor egyéb tényezőtől függően a nagy többség esetében a plusz fogyasztás 20-25%. (Ismét vegyünk egy pillantást a benzin-E85 aktuális árkülönbségére... szeressük a jövedéki adót és egyesek monopol helyzetét...)

Na nem baj, majd felesben toljuk, akkor észre sem fogom venni, hogy többet eszik!

E85 tankolása esetén - meg egyébként is, ha pontosabb számokra vagyunk kíváncsiak - a fedélzeti számítógép által közölt adatokat inkább felejtsük el. Maradjunk a jó öreg első kattanásig tankolásos módszernél, így aztán sokkal pontosabb képet kalhatunk arról, mennyit is fogyaszt az autónk valójában. A fenti idézett állítás egész egyszerűen nem igaz. Így ebben a formájában legalábbis egész biztosan nem. Nem tagadom, lehet, hogy vannak olyanok, akiknél tényleg az a helyzet, hogy 50% bioetanollal a tankban nincs különség a fogyasztásban, de semmiképpen se vegyük ezt általánosnak. Találkoztam már olyannal is, aki pont az ellenkező tendenciát tapasztalta. Elég volt elmenni 25% E85 - 75% benzin arányig ahhoz, hogy a fogyasztás 10%-ot emelkedjen, ami ugye lineárisan 100% E85-re vetítve már 40%-ot jelentene. Ugyanakkor, ha beszereltetünk egy átalakítót és 100% E85-öt tankolunk, ahogy fentebb is írtam 20-25% plusz fogyasztásra számíthatunk... persze hallottunk már 15% és 30% körüli túlfogyasztásról is.

Napi jótanács tehát:

Ha keverve tankolunk E85-öt és számít, hogy mennyi pénzből tehetünk meg 100 km-t, számoljunk pontosan. Telitank első kattanásig, óraállás leolvasás és kisiskolás matek a fedélzeti számítógép és a megérzések helyett.

Mielőtt átalakítót szereltetünk be egyrészt nézzünk szét alaposan az átalakító piacon, másrészt járjuk körbe az E85-tel kapcsolatos közösségi oldalakat, fórumokat és érdeklődjünk, mik a tapasztalatok az adott autótípussal.

Sajnos ilyen árak mellett igenis alaposan körbe kell járni a témát.

Címkék: gyertya fogyasztás kalkulátor mérés átalakítás benzin arány etanol bioetanol e85 megtérülés átalakított autó

 2012.01.31. 14:43

newspaper_s.jpgÉrdekes levelet kaptam a minap.

Egy brit úriember talált meg egy E85-tel kapcsolatos kérdéssel, miszerint, továbbra is 500000 Ft-ba kerül-e benzines autó átalakítása E85-re.

Nem elírás, a kérdésben bizony ötszázezer forint szerepelt! A kérdést az LMC International egy kutató közgazdásza szegezte nekem, mégpedig az E85kutak info kukacos mailcímén keresztül. Hogy hogyan talált meg...

LMC? Azmiaz?

"LMC INTERNATIONAL is the leading independent economic and business consultancy for the agribusiness sector around the world."

Tyű, az komolyan hangzik! De vajon miért érdeklődnek a magyar viszonyok iránt? 

Hi, I am wondering if there is still a cost of €2,000 of HUF 500,000 
to convert the car from petrol to E85?

Thank you,

X Y
Research Economist, LMC International

Hát mindegy is, gondoltam. Leírtam neki, hogy bizony el van tévedve kb egy nullával, és ha már így érdeklődött, meséltem még neki picit túlfogyasztás, megtérülés, szép új adók, olajlobbi és egyéb rémtörténetek témakörben.

Természetesen ajánlottam neki, hogy vegye fel a kapcsolatot a Magyar Bioetanol Szövetséggel, merthogy ha úgy tetszik kis hazánkban ők a "hivatalos forrás", én meg csak egy végfelhasználó vagyok, aki igyekszik lépést tartani az E85-tel kapcsolatos történésekkel.

Megkértem, hogy ha a kutatás végén születik egy cikk, küldjön legyen szíves egy linket, mert bizony kíváncsian várom, mire jutott, és gondolom nem csak én vagyok ezzel így.

Hát ez van most... várom a linket :)

Címkék: etanol bioetanol e85 magyar bioetanol szövetség EU Európai Unió LMC

 2011.11.01. 11:35

Europa.eu - az Európai Unió hivatalos oldala. Itt találtam rá erre a dokumentumra.

A következő kis szösszenet a 2.5-ös pontból való:

 

2.5 A túlkompenzáció elkerülése

(6) A támogatás összege megegyezik az ólommentes benzinre kivetett jövedéki adó mértékével Magyarországon, amelynek összege 103,5 Ft literenként. Annak bemutatása céljából, hogy a bioetanol jövedékiadó-mentessége csupán az előállítási költségek és a piaci ár közötti különbséget ellentételezi, a magyar hatóságok a következő adatokat közölték a Bizottsággal:

(7) A benzin átlagos piaci ára a 2006. január 2-a és 2006. június 12-e közötti időszakban jövedéki adóval és ÁFÁ-val együtt 272,60 Ft volt literenként, illetve 227,20 Ft literenként ÁFA nélkül. Az E85-re ugyanaz a 20 %-os ÁFA érvényes, mint a benzinre.

(8) A bioetanol előállítási költségei jövedéki adó és ÁFA nélkül Ft-ban literenként a következőképpen alakulnak :

eu_flag_34b.jpg
Nyersanyag 125
Feldolgozás 40
Logisztikai szempontok 25

Energiatartalom korrekciós tényezője (34 %) 64


Összesen 254


(9) Mivel a bioetanol előállítási költségei meghaladják a benzin piaci árát, a magyar hatóságok azzal érvelnek, hogy a jövedéki adó teljes mentessége nem vezet a bioetanol túlkompenzációjához.

(10) A magyar hatóságok vállalták, hogy évente felülvizsgálják az E85 előállítási költségeit és összehasonlítják azt a benzin piaci árával. Az eredmények alapján éves ellenőrző (monitoring) jelentést készítenek majd a Bizottság számára. A magyar hatóságok vállalták továbbá, hogy szükség esetén kiigazítják a jövedékiadó-csökkentéseket annak a helyzetnek elkerülésére, hogy az adócsökkentés meghaladja a bioetanol előállítási költségei és a benzin piaci ára közötti különbséget.

 

Itt van tehát leírva feketén-fehéren, ha azt akarjuk, hogy pontosan ugyanannyit fizessen az autós E85-tel, mint benzinnel, akkor 34%-os plusszal kell számolnunk, és ez alapján megállapítani az E85 árát.

Az előző posztban kicsit kikacsintottunk Svédország és Franciaország felé, ahol hajszál pontosan 43% a különbség az E85 és a benzin ára között - nem elírás: 43 és nem 34. Náluk valahogy nincs probléma abból, hogy "túl van kompenzálva". De mindegy is tekintsünk el ettől, és tartsuk magunkat a fentebb idézett dokumentum 34%-ához. Az egyszerűség kedvéért legyen a benzin ára 400 Ft. Ekkor a fentiek alapján az E85 ára 299 Ft kellene, hogy legyen. Pont úgy ahogy az előző áremelés előtt volt, és persze akkor még a Koszorús-féle adóemelés sehol sincs.

Kutakodok tovább. A fenti idézett dokumentum ugyanis 2006-ban született. Sajnos egyelőre nem tudom, változott-e azóta az EU álláspontja, az ős-alkesz svédek árpolitikáját elnézve viszont gyanítom, nem sokat.

Címkék: közösség fogyasztás alternatív energia etanol bioetanol e85 greenpower e85 bioetanol kalkulátor EU Európai Unió

 2011.10.28. 15:56

30%

eu_flag.jpgHarminc százalék.

Véleményem szerint legalább ekkora különbségnek kell lennie a benzin ára és az E85 ára között. Hogy miért? Az új olvasók kedvéért elmondom: egy E85-tel üzemelő autó benzines társához képest 20-30%-kal többet fogyaszt. Ez gyakorlati tapasztalat. Láttunk már ennél szebb és csúnyább számokat is, de a legtöbben ebbe a sávba esnek. Így már gondolom egészen világos a 30%-os szabály. De álljunk meg itt egy picit. Az E85 ajánlott fogyasztói ára ma 312 Ft, egy liter benzin ára, ha nem túl drága kúton vesszük 395 Ft. 312 Ft + 30% = ~405 Ft.

Na B+. És pontosan ebbe a lecsóba csapott még bele egy lapát kakit legújabb "kedvenc" képviselőnk: Koszorús László, akinek a javaslata szerint a bioetanol jövedéki adóját a mostani 40 Ft-ról 70 Ft-ra kellene emelni. Számoljunk el 100-ig, hogy mindenkinél beleférjen egy szép ízes magyar káromkodás egyveleg.

Az indoklás szerint uniós elvárás, hogy a benzin és az E85 árában csak a bioetanol rosszabb hatásfoka tükröződjön. Szóval hogy ne érje meg, hanem a határon mozogjon. Több helyen láttam már leírva, hogy a szigorúan számolt energiatartalomból eredő különbség elméletileg 34% többletfogyasztást kellene, hogy eredményezzen, a gyakorlat azonban megelégszik a fenti 20-30%-kal, és még így is...

Fura egy EU-s cél ez a legyünk zöldek, de annyira ezért mégse. Ha ugyan valóban létezik ez a cél. Bevallom nem kutakodtam az eredeti uniós ajánlás után, mindenesetre érezzük, hogy legújabb kedvenc képviselőnk javaslata a már most sem élő, a körülbelüli határt jelentő 30%-os szabályra, konkrétan szarik rá. Kíváncsi voltam, hogy megy ez az EU többi országában, hiszen ugye ha ez egy uniós elvárás, egész biztosan mások is ilyen görcsösen próbálják teljesíteni, sőt túlteljesíteni.

A kutakodás ereménye a következő:

Svédországban - az E85 európai fellegvárában - régen belátták, hogy az E85 árának nem szabad meghaladnia a benzin árának 70%-át!
"Swedes understand that using E85 means getting lower gas mileage compared to using pure petroleum gasoline. Fredriksson says to remain competitive, E85 must not retail for more than 70 percent of the price of the E5 blend at the pump." (Anders Fredriksson, a svéd SEKAB BioFuels & Chemicals cég vezérigazgatója. A SEKAB Svédország első számú etanol forgalmazója és importőre.)

Ismét álljuk meg egy szóra. A benzin árának 70%-a a kívánatos E85 ár. Ez a 30% nem az a 30% - kisiskolás matek, de azért számoljunk. Ha benzin ára 400 Ft, az E85-é 280 Ft kell legyen ideális esetben. Hány százalék is ez? 400/280 = ~43% különbség!!! Az álmosaknak és a kisiskolásoknak mégegyszer, visszafelé, hogy bebizonyítsam: 280 Ft-os E85 ár esetén 43% plusszal számolva kapjuk meg a 400 Ft-os benzin árat. Értjük a különbséget? A svédek szerint az a szám, amit én itt címként felvillantottam, és amit a mostani helyzet is alulmúl, Koszorús László javaslata meg még ki tudja milyen szintre sodor, na az a szám a svédek szerint egy sovány sarkvidéki szagtalan kis lepkefing. 43%, az az igazi, az kell, hogy mindenki örüljön.

Gondolhatnánk, hogy a svédek igazi radikálisok, de nem!
Franciaországban meglepően szigorúan tartják ezt a bizonyos 43%-ot.
E85 átlagár 0.8856€, benzin átlagár 1.2735€ = 43.8%. 

Kérdem én, kedves honatyák, akkor most mindenki hülye, csak mi vagyunk helikopterek?

Címkék: fogyasztás benzin benzinkút etanol bioetanol e85 megtérülés greenpower e85 EU Európai Unió

 2011.09.27. 16:30

Az a csúfos helyzet állt elő, hogy az üzemanyagok ára bizony egy igen izmos lélektani határt súrolgat. Neki is láttam körülnézni, alternatív megoldásokat kutatni a napi munkábajárás megoldására. Esetemben ez kb. 400 km megtételét jelenti egy hónapban. 

Lássuk honnan indulunk. Autó. 7 és fél liter 400 km-en 400 Ft-os benzinnel számolva az annyi, mint 12000 Ft.
 
Az első - erős hátrányból induló - versenyző a BKV. Havi bérlet ~10 000 Ft, cserébe büdös és lassú. Köszönjük szépen a részvételt, nekem havi 2000 Ft-ot ez nem ér meg.
 
A második - igen szimpatikus - alternatíva a bringa. 0 Ft. Szeretek én bringázni, meg minden, csak külön szívás, hogy beérkezés után még kell egy kör zuhany. Ezt az igen ígéretes alternatívát nem is zárnám ki a versenyből, inkább csak meghagynám, mint általános mellékvonal, amelyik bármely más közlekedési eszközzel felváltva párhuzamosan is használható, ha van kedv.
 
A harmadik - számomra meglehetősen új - induló a robogó. ~2 liter => 3200 Ft. WIN! Szerencsés helyzetben vagyok, munkába menet nem kell eszement forgalomban hajtanom, tudok találni megfelelő mellékutcákat, ahol még egy 50-es kis robival is életben tudok maradni a forgalomban.
No de milyen mocit? Mennyiért? Hol? Hogyan? Meg egyáltalán mi fán terem a robogó?
Elsőre három követelményt és egy ajánlást fogalmaztam meg: négyütemű, olcsó, megbízható, minél nagyobb kerekű. Az a helyzet hogy a második itt a szűk keresztmetszet. Ilyen bizony nem létezik. Hogy miért legyen olcsó? Azon kívül hogy olcsó? Azért, mert egy panel 6. emeletén lakom, és a robit leginkább az utcán, vagy valamiféle belső tárolóban tartanám, és egyiket sem érzem túl biztonságosnak. Ezt megoldandó arra gondoltam, nem érdekel emgem a külcsíny, valami ütött-kopott kis motorka megteszi. Jól lezárom valami gigantikus lakattal, aztán már ránézésre azt mondja a tolvaj bácsi, hogy nem ér annyit az egész.
Nos akkor, hol tartunk most? Olcsó, akár ütött-kopott, megbízható => valami vén japán. Itt viszont kiesik a négy ütem. De baj ez? Utánaolvasgattam, hogy megy ez manapság. Én anno még vagy 10 éve motoroztam kb két kört a faluban nagyfater simsonjával, és ebben ki is merült a pályafutásom. Az is újdonságként hatott, hogy nyugaton már elég régóta divat a külön olajozású motor, ami ugye azt jelenti, hogy nem kell az üzemanyagba keverni a 2T olajat, hanem egy külön tartályba töltögeti az ember (ez később még lényeges lesz). Meg hát a bűz faktor sem olyan már, mint szerencsétlen szétgyötört simson nyergében - pláne mögötte. Szóval elkezdtem szemezni a milliószám gyártott vén japán kétüteműekkel. Csak hogy két "nagy" nevet említsek a korszakból: Honda Dio, Yamaha Jog. No de, van pici probléma, a szó legszorosabb értelmében: pici. Ha kedvenc keresőnkbe bepötyögjük ezeket a neveket, bizony elég csenevész kis jószágok képeit kapjuk. Hmmm-hmmm. Hogy lesz ebből nagy kerék? Nehezen. Továbbra is kutatok. Így 50000 Ft környékén igen nehéz ilyesmit találni. Az egyik alternatíva a nagy kerék helyett a tömzsi, már-már gömbnek ható kerék, ami állítólag igencsak jól viseli a várost, viszonlag kényelmes és meglepően stabil is. A másik lehetőség, hogy többet szánok rá... egyelőre inkább az elsőt választanám.
 
Nade! Hogy essen némi szó E85-ről is:
Rögtön az elején persze szöget ütött a fejembe, hogy vajon az ilyen picike jószágok hogy állnak az alkoholizmussal. Egyrészt, mivel ezek rettentő egyszerű szerkezetek, az átalakítás kimerül abban, hogy akarburátorban kicseréljük a fúvókátkat valamivel nagyobbra, plusz állítunk egy kicsit nagyobb előgyújtást... legalábbis ezt olvastam :)
Viszont két ütemnél bezavar a képbe a 2T olaj. Hirtelen nem találom, hol olvastam, de lényeg a lényeg a 2T olaj bizony nemigen elegyedik etanollal. Ez baj. Így nem lesz megfelelő kenése a motornak. Így a nem külön olajozású mocik alapból kizárva - ez nem is baj, ilyet amúgy sem szerettem volna, bár a régi endurok azért piszkálják a csőrömet, azok pedig zömében ilyenek. De mi történik a nem bekeverős motorokkal? Olvastam már sokmindent, igencsak megoszlanak a vélemények. Van akinél minden rendben, van aki szkeptikus, és van akinek rossz tapasztalata van. Ha jobban belegondolok, ez nem újdonság, az E85-tel autózás témakörben is pontosan ez a helyzet, csak ott valahogy könnyebb volt eligazodni.
 
Kutatómunka folyt. köv.:
Vajon használható-e hosszútávon egy kétütemű kis moci E85-tel?

Ne tartsátok vissza a kommenteket! :)

Címkék: motor robogó átalakítás etanol bioetanol e85 2t kétütemű