2011.09.27. 16:30

Az a csúfos helyzet állt elő, hogy az üzemanyagok ára bizony egy igen izmos lélektani határt súrolgat. Neki is láttam körülnézni, alternatív megoldásokat kutatni a napi munkábajárás megoldására. Esetemben ez kb. 400 km megtételét jelenti egy hónapban. 

Lássuk honnan indulunk. Autó. 7 és fél liter 400 km-en 400 Ft-os benzinnel számolva az annyi, mint 12000 Ft.
 
Az első - erős hátrányból induló - versenyző a BKV. Havi bérlet ~10 000 Ft, cserébe büdös és lassú. Köszönjük szépen a részvételt, nekem havi 2000 Ft-ot ez nem ér meg.
 
A második - igen szimpatikus - alternatíva a bringa. 0 Ft. Szeretek én bringázni, meg minden, csak külön szívás, hogy beérkezés után még kell egy kör zuhany. Ezt az igen ígéretes alternatívát nem is zárnám ki a versenyből, inkább csak meghagynám, mint általános mellékvonal, amelyik bármely más közlekedési eszközzel felváltva párhuzamosan is használható, ha van kedv.
 
A harmadik - számomra meglehetősen új - induló a robogó. ~2 liter => 3200 Ft. WIN! Szerencsés helyzetben vagyok, munkába menet nem kell eszement forgalomban hajtanom, tudok találni megfelelő mellékutcákat, ahol még egy 50-es kis robival is életben tudok maradni a forgalomban.
No de milyen mocit? Mennyiért? Hol? Hogyan? Meg egyáltalán mi fán terem a robogó?
Elsőre három követelményt és egy ajánlást fogalmaztam meg: négyütemű, olcsó, megbízható, minél nagyobb kerekű. Az a helyzet hogy a második itt a szűk keresztmetszet. Ilyen bizony nem létezik. Hogy miért legyen olcsó? Azon kívül hogy olcsó? Azért, mert egy panel 6. emeletén lakom, és a robit leginkább az utcán, vagy valamiféle belső tárolóban tartanám, és egyiket sem érzem túl biztonságosnak. Ezt megoldandó arra gondoltam, nem érdekel emgem a külcsíny, valami ütött-kopott kis motorka megteszi. Jól lezárom valami gigantikus lakattal, aztán már ránézésre azt mondja a tolvaj bácsi, hogy nem ér annyit az egész.
Nos akkor, hol tartunk most? Olcsó, akár ütött-kopott, megbízható => valami vén japán. Itt viszont kiesik a négy ütem. De baj ez? Utánaolvasgattam, hogy megy ez manapság. Én anno még vagy 10 éve motoroztam kb két kört a faluban nagyfater simsonjával, és ebben ki is merült a pályafutásom. Az is újdonságként hatott, hogy nyugaton már elég régóta divat a külön olajozású motor, ami ugye azt jelenti, hogy nem kell az üzemanyagba keverni a 2T olajat, hanem egy külön tartályba töltögeti az ember (ez később még lényeges lesz). Meg hát a bűz faktor sem olyan már, mint szerencsétlen szétgyötört simson nyergében - pláne mögötte. Szóval elkezdtem szemezni a milliószám gyártott vén japán kétüteműekkel. Csak hogy két "nagy" nevet említsek a korszakból: Honda Dio, Yamaha Jog. No de, van pici probléma, a szó legszorosabb értelmében: pici. Ha kedvenc keresőnkbe bepötyögjük ezeket a neveket, bizony elég csenevész kis jószágok képeit kapjuk. Hmmm-hmmm. Hogy lesz ebből nagy kerék? Nehezen. Továbbra is kutatok. Így 50000 Ft környékén igen nehéz ilyesmit találni. Az egyik alternatíva a nagy kerék helyett a tömzsi, már-már gömbnek ható kerék, ami állítólag igencsak jól viseli a várost, viszonlag kényelmes és meglepően stabil is. A másik lehetőség, hogy többet szánok rá... egyelőre inkább az elsőt választanám.
 
Nade! Hogy essen némi szó E85-ről is:
Rögtön az elején persze szöget ütött a fejembe, hogy vajon az ilyen picike jószágok hogy állnak az alkoholizmussal. Egyrészt, mivel ezek rettentő egyszerű szerkezetek, az átalakítás kimerül abban, hogy akarburátorban kicseréljük a fúvókátkat valamivel nagyobbra, plusz állítunk egy kicsit nagyobb előgyújtást... legalábbis ezt olvastam :)
Viszont két ütemnél bezavar a képbe a 2T olaj. Hirtelen nem találom, hol olvastam, de lényeg a lényeg a 2T olaj bizony nemigen elegyedik etanollal. Ez baj. Így nem lesz megfelelő kenése a motornak. Így a nem külön olajozású mocik alapból kizárva - ez nem is baj, ilyet amúgy sem szerettem volna, bár a régi endurok azért piszkálják a csőrömet, azok pedig zömében ilyenek. De mi történik a nem bekeverős motorokkal? Olvastam már sokmindent, igencsak megoszlanak a vélemények. Van akinél minden rendben, van aki szkeptikus, és van akinek rossz tapasztalata van. Ha jobban belegondolok, ez nem újdonság, az E85-tel autózás témakörben is pontosan ez a helyzet, csak ott valahogy könnyebb volt eligazodni.
 
Kutatómunka folyt. köv.:
Vajon használható-e hosszútávon egy kétütemű kis moci E85-tel?

Ne tartsátok vissza a kommenteket! :)

Címkék: motor robogó átalakítás etanol bioetanol e85 2t kétütemű

A bejegyzés trackback címe:

http://e85-project.blog.hu/api/trackback/id/tr133260471

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

WINY 2011.09.28. 18:40:18

Hali.Én pont építek egy 89-es yamaha tdr50 kismotort kimondottan e85-re.A teljes felújítástól csak annyiban tér el,hogy a kompresszió drasztikusan meg lett emelve.Eredetileg 8:1 körül volt ,most 12 körüli de nem sikerült rendesen bemérnem.Most készül majd a gyújtás bekötése,meg keresek embert aki rendesen be tud karburátort fúvókázni etanolra.Meg nézem a lehetőségeket a cdi gyújtás előgyújtás vezérléséhez.Remélem sikerül kikísérletezni valamit.Írjátok ha juttok valamire.Az olajozásról annyit,hogy a bekeverésnél minden olaj máshogy keveredik.Érdemes előtte kis benzinben feloldani és úgy bekeverni,akkor nem volt gond.

sanderjos 2014.02.27. 19:12:11

Én több mint 1000 km óta hajtok egy Keeway huricane robogót tiszta E85-el, önkeveréses és 100km-ént 500 ft-al olcsóbban jövök ki vele ugyan olyan jól megy mint eddig baj nincs vele csak a szokásos hidegindítási problémák és a karburátoron kívül más nem volt piszkálva.

Zozzancs 2014.03.02. 20:33:32

@sanderjos: Szuper, köszi hogy megírtad! Azt had kérdezzem meg, mennyivel növelted a fúvóka méretét?