2011.08.02. 22:42
bioetanol chart

a fotót guitargoa követte el

Érdekes kis időszakot élünk bioetanol szempontból.
Tavasz vége, nyár eleje felé volt az a korszak, amikor a benzin ára viszonylag alacsonyan, 360 Ft körül mozgott, míg az E85 legjobb esetben is 270 Ft-ba került, az átlag valahol 285 Ft körül lehetett, míg a legdurvább kutakon elérte a 300 Ft-ot is.
 
Ekkor elég sokan elgondolkodtak. Sorra jöttek elő az ötletek fórumokon, közösségi oldalakon, mit lehetne, mit kellene tenni. Többször felmerült a bolykott, esetleg valamiféle békés tüntetés ötlete. Végül a legcélravezetőbbnek a Hungrana által bevezetett publikus ajánlott fogyasztói ár bizonyult. A GreenPowerE85 üzemanyag forgalmazója saját oldalán közzétette, mennyit is kellene a kutakon kérni egy liter E85-ért. Az első ár, ha jól emlékszem valahol 275 Ft körül volt. Bár nem látok a kulisszák mögé, magamban azt remélem, hogy ez elég volt ahhoz, hogy a kapzsibb kutak a fejükhöz kapjanak. És lőn. Egyes kutakon hirtelen 20 Ft-ot zuhant az ár. 20 Ft!!! Ez azért elég brutális. Nem állok neki megbecsülni hány liter fogy egy nap egy kútfejen, de érezzük, hogy ez még csak úgy extrában ott volt a kisker árrés telején habként.
 
Mindegy is, örülés volt, rengeteg kúton csökkentették az árakat, köztük kedvenc AGIP kúthálózatunk is konszolidálta magát. Amúgy az AGIP valami laza frencsájznak tűnik nekem, vagy minek. Van ahol elfogadnak Premio kártyát, van ahol elfogadnak Forensis-t, van ahol csak az egyiket, és van ahol egyiket sem. Ugyanilyen furcsa módon az ország legdrágább 300 Ft-os kútjai szinte kizárólag AGIP-ok voltak, míg egyes településeken a legolcsóbbak közé tartoznak, köztük az érdi 270 Ft-os.
 
Az örömteli árcsökkentéssel ha jól emlékszem nagyjából egyidőben megszavazták azt a bizonyos 40Ft+ÁFA jövedéki adót. ( A jövedéki adónak is van ÁFÁja... király, mi? ) Ha ugye az akkori 275 Ft-ra rápakoljuk az 50 Ft-ot, az bizony 325 Ft, amit szorozzunk meg 1.2-vel, vagy 1.3-mal - mint átlagos 20-30% túlfogyasztás - megkapjuk a 390-422 Ft-os kalkulált árat.
Azaz, ha mind az 50 Ft rárakódik a kisker árra, akkor bizony az akkori már kb 370 Ft-os benzinár mellett sem akart volna majd senki sem bioetanollal járni.
 
Az adó bevezetése valahol szeptember környékén várható. Most akkor mi legyen? Átalakítsak, vagy ne alakítsak át? Pár héttel ezelőtt még sokan a nem mellett tették volna le a voksukat a fenti kalkuláció tükrében. Közben viszont látványosan emelkedett a benzin ára és még a 370-es szint körül a Hungrana az ajánlott fogyasztói árat 287 Ft-ra változtatta. Persze a városban jártamban-keltemben hogy-hogynem szinte minden AGIP 287-et írt ki. Ja nem, bocsánat, 286.9-et, hogy látszódjon, milyen jófejek :)
 
Apróbetűs megjegyzésként: 287 Ft * 1.3 = 374 Ft - kísértetiesen pontos. Gondolom közben a kukorica világpiaci ára nem mozgott párhuzamosan a benzinnel. Mondjuk az ehhez hasonló áremelést már évekkel ezelőtt megszokhattuk.
 
Na, szóval most az a helyzet, hogy a napokban, vagy talán épp ma ismét emelkedett az ajánlott fogyasztói ár. Szerencsére csak 288 Ft-ig. Tegnap 385 Ft körül lehetett kapni benzint. Ezzel és az túlfogyasztási átlagok tetejének számító 30%-kal számolva 375 Ft jön ki.
Így most szerencsére ismét jobban jár aki E85-öt tankol... vagy hát honnan nézzük azt a bizonyos szerencsét. Csak azért mert drágult a benzin, ne örüljünk már ennyire.
 
Közben kapott egy pofont a világgazdaság. Úgy néz ki szegény kis forintunk nem áll jól a dollárral szemben, a kőolajat pedig dollárban vesszük. Mondjuk közben ahogy nézem az olaj piaci ára meg csökken... ehh, nem vagyok én közgazdász ...és az a szép, hogy valószínűleg ha közgazdász lennék sem tudnám mi fog történni mostanában a benzinárakkal, mindenesetre sok jót nem sejtek. Gondolkodtam is rajta, hogy ha elérjük a 400-at, veszek valami nyomi kis robogót, de ez egy másik történet.
 
Szóval az van, hogy emelkedni látszik a benzin ára, közben pedig kicsit kevésbé emelkedni a bioetanolé, miközben gondolom az előállítási költségek nem változnak ilyen szinten. Ennek türkében én abban bízom, hogy annak a bizonyos 50 Ft-nak a nagy részét lenyeli a gyártó és a kiskereskedelmi réteg. Hogy nem képes erre? Lehet.
Ne várjuk, hogy az egész adó egy falatban lecsúszik, de talán remélhetjük, hogy a sűrűje elfogy. Így új erőre kaphat a mi kis E85 piacunk, ez pedig talán feledteti majd ezt az elcseszett adóreformot. 
 
Arra ne is merjek gondolni, hogy honatyáink a fejükhöz kapva felkiáltanak, és azt mondják:
 
Baszki, lehet többet érne még párezer munkahely, pár nagyberuházás meg némi iparűzési adó annál a kb évi 4 milliárdnyi jövedéki adóbevételnél!
 

 

Címkék: fogyasztás kalkulátor benzin benzinkút költség etanol bioetanol e85 megtérülés greenpower e85 benzin kalkulátor

A bejegyzés trackback címe:

https://e85-project.blog.hu/api/trackback/id/tr753121492

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

amatőr 2011.08.03. 23:17:03

Azért nem lennék ennyire borúlátó, szerintem bőven van még abban az árrésben tartalék. Az E85 áremelkedése nem százalékosan követte a benzint, hanem tartotta a 85-95 Ft árkülönbséget. Lehet hogy nem vagyok mezőgazdász, de a tavaly betakarított és raktárakban tárolt kukorica ára mintha nem mozogna együtt a kőolaj és az USD árfolyamával. Egyszerűen annyi történt, hogy az állam azt mondta a gyártó és a forgalmazó árrésének nagyobb részére, hogy Einstand.
( Adó = Az állam szépszerével kéri el azt, amit amúgy erőszakkal is elvehetne (c) Czakó Gábor: Magyar-Magyar Nagyszótár )

THFerenc 2011.08.04. 10:26:35

A kukorica ára valóban nem követi a magyar benzin árát, de azt tudni kell, hogy tavaly nyárhoz képest megduplázódott, 30 eFt/tonnáról 60-ra nőtt. Gondolom a gyártó azzal, hogy a növekvő benzinárhoz igazítja az E85 árát, a megnövekedett gyártási költségeit igyekszik kompenzálni.
A jövedéki adó emelésének mértéke teljesen tudománytalanul, konzultáció nélkül lett megállapítva. Nem tudom elképzelni, hogy 50 Ft/literes extra haszon van a bioetanolon, tehát az adó bevezetésével biztosan növekszik a kisker ár. Ha esetleg mégsem így lenne, akkor kapnának a honatyák a fejükhöz: ezen az E85-ön van még tartalék, holnaptól emeljük tovább az adót.
Úgy gondolom, sajnos nem az állami bevételek növelése volt mindezzel a cél, hanem a bioetanol ellehetetlenítése, ami szúrta egyesek szemét. Ezzel könnyen lehet, hogy tönkreteszik idehaza a közlekedésben a jelenlegi egyetlen életképes környezetbarát technológiát.

Gábor a Jobbszélső 2011.08.04. 16:13:30

kb 250e km-t toltam le LPG üzemű autóval. Ha spórolni akartok, ne ezzel az etanol hülyeséggel kínlódjatok már! Az LPG 220Ft, és nincs 30% túlfogyi, csak 10-15% motormérettől függően jellemzően. (nagyobb motor kisebb + a benzinhez képest, kis motor, kicsit nagyobb plusz. fene tudja miért, ez a tapasztalat.)

Zozzancs 2011.08.04. 16:28:33

@Gábor a Jobbszélső:

Kedves Gábor!

A bioetanol nem hülyeség. Nem csak spórolás miatt választják az emberek, sok egyéb szempont is közrejátszik.

Ajánlom figyelmedbe ezt a korábbi posztot:
e85-project.blog.hu/2011/01/14/e85_vs_lpg_etanol_vagy_autogaz

KOCZKY 2011.08.08. 08:18:03

@Gábor a Jobbszélső:

Sőt mondok neked vmit, aki ma még etanollal jár, annál nem az első szempont a spórolás, az csak egy plusz jó dolog, h kicsivel olcsóbb is, mint a benya.... LPG meg ugyanolyan fosszilis cucc, mint minden más...véges, még támogatott valamelyest, de nem mindig lesz az így, nyugi...csak figyelj :-))