2011.06.30. 19:43

Hogy miért? Ez egy érdekes kérdés, és eddig értelmes választ sajnos én sem kaptam, de íme néhány a szokásosak közül:


... mert megeszi a gumi alkatrészeket!

... mert szétégeti a szelepeket!

... mert eldugítja az üzemanyagszűrőt!

... mert télen belefagy a tankba!

... mert tönkreteszi a mezőgazdaságot!

... mert emiatt éhen fogunk halni! El fog fogyni a termőterület! Erdőket kell kiirtani! 

... mert Brazíliában esőerdőket vágnak ki miatta!

... mert az állam súlyos bevételektől esik el miatta!

 
 

És akkor a valóság:
 

  • A gumialkatrészekkel kapcsolatos pletyka egész egyszerűen nem igaz. Sokezer elégedett felhasználó bizonyíthatja ezt. Őszintén, volt már valaki, aki mutatott neked egy konkrét szétmart gumialkatrészt? Nem. Ilyen ember nincs. Mindenki csak hallja valaki valakijének a sógorának a barátjától... aki hallotta valakitől.
     
  • Az emberi hülyeség, az égeti szét a szelepeket, nem a bioetanol. Vannak ugyanis azok az értelmet nélkülöző negatív esetek, amik mindig, de mindig bekerülnek a köztudat legmélyebb bugyraiba. Sajnos vannak akik "túlvállalják magukat" és túl sok E85-öt tankolnak a benzin mellé, miközben átalakítót nem használnak. Ez eddig nem is lenne probléma, de ezt követően a folyamatosan világító check engine lámpát figyelmen kívül hagyják, ahelyett, hogy benzint tankolnának a keverékre. Ezt hívják szegénykeverékes üzemeltetésnek, és ez valóban tönkreteszi a motort.
     
  • Nem, nem a biobenzin tömíti el az üzemanyagszűrőt, hanem a retek, amit régebbi autók esetében az etanol várhatóan felold a rendszerből. Ez nem hiba, tulajdonság. Minden bioetanollal kapcsolatos fórumon felhívják erre a figyelmet, sajnos számítani kell rá. Az általános vélekedés az, hogy miután elkezdtünk etanolt tankolni, párezer kilométer után érdemes szűrőt cserélni, hogy megelőzzük a váratlan problémát. De nézzük csak a másik oldalát! Tiszta lesz az üzemanyagrendszer. Patyolat tiszta. 
     
  • Tegyél már egy üveg pálinkát a fagyasztóba, és szólj, mikor megfagyott. Megfagyott? Akkor az nem pálinka volt, hanem valami alacsony alkoholtartalmú lónyál. Az etanol fagyáspontja -114°C. A lovak nyálának fagyáspontja valahol 0°C közelében lehet, ennek pontos meghatározását inkább az olvasóra bízom.
     
  • Nos, ma a magyar mezőgazdaság a seggét veri a földhöz, ha végre olyasmit tud termelni, amire van is fizetőképes kereslet. Sok mezőgazdasággal foglalatoskodó szinte csak állami támogatásokból él. Nyilván mindenkinek jobb, ha valaki picaképes termékkel áll elő, például olyan növényt termeszt, ami alkalmas bioetanol alapanyagnak, a befolyó bevételből pedig képes eltartani önmagát, családját, cégét, alkalmazottait. Így nem kell az államnak milliárdokat fordítani arra, hogy felvásárolja az eladhatatlan készleteket, és újra és úja kihúzza az ágazatot a szarból.
     
  • A termőterület nem fog elfogyni, és a fák is békében élhetnek tovább. Néhány éven belül megépülnek a cellulóz alapú bioetanol üzemek, ahol már kb tetszőleges növényi maradványokból is képesek etanolt gyártani = NEM élelmiszernövényekből, hanem pl azok szárából, leveléből, hulladékból. Ezen kívül képbe kerülnek olyan növények is, mint például az energianád, ami kifejezetten kedveli a mocsaras trutymós, mezőgazdasági termelésre teljesen alkalmatlan területeket, így nem veszélyezteti az élelmiszernövények élőhelyét.
    Miért nincsenek már most ilyen üzemek? A befektetők - ha úgy tetszik - tömött sorokban várakoznak, kész tervekkel; csakhogy egyes sötétzöld szervezetek szarkavarása és a kilátásba helyezett, az ágazatra kivetendő adók hát hogy is mondjam, bebasznak nekik a matekban.
     
  • Az, hogy esőerdőket irtanak a brazilok bioetanol gyártás céljából, egy erősen vitatható, és teljesen ide nem illő tény. Tegyük fel, hogy igaz. Hogy jön ez ide? Magyarország nem importál sem etanolt, sem alapanyagot Brazíliából.
     
  • Az állami bevételek dolga egy érdekes kérdés. Az etanol ára ugye nem tartalmaz jövedéki adót, szemben a benzinnel, ahol ez egy igen jelentős tétel.

    DE!

    Hány új munkahely jön létre a bioetanol iparban?
    Hány tonna eddig eladhatatlan terményt nem kell felvásárolni a gazdáktól?
    Hány embernek nem kell mezőgazdasági támogatást nyújtani?
    Hány millió hordó kőolajat nem kell importálni, hány milliárd forint tőke marad így az országban, és milyen mértékben csökken emiatt a külföldtől való függés?
    Hány milliárd forintért lehet szén-dioxid kvótát értékesíteni az alacsonyabb CO2 emisszió miatt?
    Hány év van vissza 2020-ig, mikorra az Európai Unió célként tűzte ki, hogy a felhasznált üzemanyagok 20%-a bioüzemanyag legyen?

    Az igazi "vesztes" nem az állam, hanem a MOL. Persze csak addig, amíg be nem száll ő is a bioetanol bizniszbe. Hogy miért nem száll be? Azt mondják, hogy a benzinhez képest még mindig csak elenyésző mennyiségű E85 fogy, így nem éri meg az egyes kutakon a beruházás, hogy alkalmasak legyenek az újabb üzemanyagtípus szolgáltatására. 
    Oh igen, és talán az is közrejátszik, hogy az olajiparnak van némi lobbiereje ;)

Címkék: etanol bioetanol tévhitek e85

A bejegyzés trackback címe:

http://e85-project.blog.hu/api/trackback/id/tr653028179

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

papo56 2011.07.05. 11:19:16

Nagyon örülök a cikknek,mert szerintem sok okostojásnak érthetőbbé kell,hogy váljon a Bio.fogalom.Én személy szerint több mint egy éve 50-50%-ban használom,semmi problémám nem volt még vele.Sőt a fogyasztás sem jelentős,kb.0,2-0,3liter százon.Valamint a motor kisebb fordulaton járva ugyan azt a teljesitményt nyujtja amit a tiszta 95.-ös.

Gome123 2011.07.05. 15:47:26

"a folyamatosan világító check engine lámpát figyelmen kívül hagyják, ahelyett, hogy benzint tankolnának a keverékre. Ezt hívják szegénykeverékes üzemeltetésnek, és ez valóban tönkreteszi a motort."

Elmondaná nekem valaki részletesen, hogy miért? Csak mert én többezer km óta így használom, kb 70-30%-os aránnyal.

Zozzancs 2011.07.05. 16:03:33

A világító check engine sosem jó. Persze lehet, hogy tiéd az üdítő kivétel, de több olyan esetről is hallottam már, mikor ez lett a motor veszte. A szegény keverék magasabb hőmérsékleten ég, amit általában a szelepek bánnak meg elsőként, és ott vége is a játéknak.

Gome123 2011.07.05. 17:13:23

Tényleg nem vitatkozni akarok, de én úgy tudom h az etanolnak alacsonyabb az égéshője mint a benzinnek. A check engine lámpa pedig csak annyit jelez (ebben az esetben), hogy a lambdaszonda kevés co-t érzékel, ami pedig magától értetődik etanolos üzem esetén. Legalábbis én így tudom, ha hülyeséget írok majd vki kijavít.
Persze a check engine lámpa sok más motorhibát is jelezhet, lehet hogy akinek besült a szelepe, annak eleve valami más baja is lehetett...

Gondolj bele, ha átalakítóval tiszta etanollal mész, attól sem sül be a motor, csak nem panaszkodik az elektronika.

Zozzancs 2011.07.05. 17:22:09

"Gondolj bele, ha átalakítóval tiszta etanollal mész, attól sem sül be a motor, csak nem panaszkodik az elektronika."
Mert ekkor kap elég naftát a motor.

Szerencsére nincs saját tapasztalatom meghibásodások terén, csak arra támaszkodhatok, amit hallottam.
Igen, az etanol égéshője alacsonyabb, de minden "szegény keverék" magasabb hőmérsékleten ég, mint a "normál keverék".
Tényleg lehet, hogy csak legenda, de szerintem érdemes inkább nem forszírozni.

Gome123 2011.07.05. 20:39:17

Egyébként örülök, hogy rátaláltam erre a blogra, grat hozzá, olvasni fogom :)

amatőr 2011.07.18. 15:30:13

Azt hiszem, mivel a kormány erőből próbálja megoldani a kérdést, nyugodt lelkiismerettel egyet tehetek: még akkor is E85-t tankolok, ha drágábban jövök ki. Ennyivel tartozom azoknak, akik ebbe az ágazatba fektettek munkát, időt, energiát. Ha elegen tennének ugyanígy, nem jönne be a MOL-ügynö... izé, a tisztelt képviselő úr számítása a kiesett jövedéki adó bevételekkel kapcsolatban. Amúgy a dohányáruk jövedéki adójának meg nem emelésével sokkal többtől estek el, de ők tudják...